Gemeente Meerssen | Meerssen krijgt complimenten van Nationale ombudsman over persoonlijke aanpak na watersnoodramp

Nieuwsbericht Meerssen krijgt complimenten van Nationale ombudsman over persoonlijke aanpak na watersnoodramp

Gepubliceerd op: 26 mei 2023 12:25

Waterramp
Het jaarverslag van de Nationale Ombudsman concludeert dat bij de herstelwerkzaamheden van de overstromingen in Zuid-Limburg dezelfde fouten zijn gemaakt als bij de gaswinning in Groningen. Vlak na de Watersnoodramp van 2021 is de Nationale Ombudsman op bezoek geweest in Meerssen. Het doel was om het proces van herstelwerkzaamheden inzichtelijk te maken. Er werd op verschillende niveaus overleg gevoerd, maar de zwaarst getroffen gemeenten werden niet gehoord. Vervolgens werden burgers en ondernemingen niet goed geholpen door de verschillende regelingen, die opgetuigd werden na de ramp. Veel schade werd niet vergoed en het herstellen van de leefomgeving van gedupeerden bleek moeizaam te verlopen.

Compliment

De gemeente Meerssen krijgt complimenten in het jaarverslag over de aanpak van de gemeente. We geven volgens het jaarverslag het goede voorbeeld. Zo werd er na de ramp actief gecommuniceerd over de verschillende regelingen, werd er persoonlijk advies gegeven over de verzekeringskwesties en werd psychosociale hulp geboden voor gedupeerden.

Wethouder Vanessa de Rond: "Het College besloot na de waterramp om de getroffen inwoners maximaal te faciliteren in de herstelwerkzaamheden en hierbij de gevraagde hulp aan te bieden. Ook werden vlak na de ramp verschillende buurtgroepen opgetuigd, waarmee regelmatig contact is om ondersteuning te bieden. Ik ben blij met de erkenning van de Ombudsman."

Motie

Op 18 april werd er nog in motie aangenomen door de Tweede Kamer om substantiële financiële bijdragen vast te stellen en te leveren, waarmee gemeenten gedupeerde particulieren met een eenmalig bedrag tegemoet te komen. Verder uitvoering hiervan is nodig niet duidelijk. Zodra we hier meer over weten, informeren wij jullie.