Officiele publicatie
Verkeersbesluit voor het instellen van parkeerverboden aan Albert Schweitzerstraat te Ulestraten
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen:
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
Uit het oogpunt van:
Overwegende:
Is het gewenst om:
Op de Albert Schweitzerstraat tussen nummer 3 en de Europastraat parkeerverboden in te stellen om de doorgang van het bouwverkeer naar het bouwperceel te waarborgen.
Motivering
bereikbaarheid van het bouwperceel nummer 4195 aan de Albert Schweitzerstraat / Burgemeester Hein Cortenstraat in Ulestraten dient voor het bouwverkeer te worden geregeld. In dit kader is in overleg met de aannemer besloten om slechts één route voor het bouwverkeer toe te staan om de overlast voor de kern Ulestraten zo beperkt mogelijk te houden, met name voor basisschool De Triangel. Deze route voert over de Albert Schweitzerstraat omdat deze qua wegprofiel het meest geschikt is.
Om de verkeersveiligheid en een goede doorstroming te kunnen garanderen. is het belangrijk dat de wegen goed berijdbaar zijn. Momenteel komt het herhaaldelijk voor, dat bestuurders hun voertuig aan de zijde van de weg parkeren. Dit zorgt ervoor, dat het profiel van de weg wordt versmald en dat de doorgang te smal is voor bouwverkeer.
Om deze redenen overweegt de gemeente voor drie wegvakken een parkeerverbod in te stellen. Om te voorkomen, dat er een tekort aan parkeerplaatsen ontstaat, wordt voor één wegvak een verbod aan één zijde ingesteld. Op de andere twee wegvakken wordt een parkeerverbod aan twee zijden ingesteld. Voor alle drie parkeerverboden is een tijdvak ingesteld van 07.00-17.00 uur. Reden hiervan is dat het bouwverkeer buiten deze tijden geen gebruik van de route hoeft te maken en bewoners hun auto ’s avonds en ‘s nachts graag zo dicht mogelijk bij huis willen parkeren.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
Aanpak en inrichting:
Het instellen van een parkeerverbod geschiedt door de plaatsing van verkeersbord E01, dat binnen bovenstaande kaders past.
Betekenis verkeersbord E01: hier mag je niet parkeren. Dat geldt alleen aan de kant van de weg waar het bord staat. Je mag hier wel even iemand afzetten. Op de tekening die bij de afdeling Ruimte ter inzage ligt, wordt aangegeven waar de borden worden geplaatst.
Gehoord:
-
•
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd over deze maatregel met Politiedistrict Maastricht, Basisteam Heuvelland;
-
•
dat op 29-6-2022 per mail door de politie kenbaar gemaakt is dat het verkeersbesluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is;
BESLUIT
Het college maakt bekend voornemers te zijn:
-
•
Door het plaatsen van de verkeersborden RVV E01 bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een parkeerverbod in te stellen aan de zuidzijde tussen de Europastraat en de Peter Schoenmakersstraat met onderbord ’ma-vr 07:00-17:00’.
-
•
Door het plaatsen van de verkeersborden RVV E01 bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden tussen de Peter Schoenmakersstraat en Burgemeester Hein Cortenstraat met onderbord ’ma-vr 07:00-17:00’.
-
•
Door het plaatsen van de verkeersborden RVV E01 bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden tussen de Burgemeester Hein Cortenstraat en de Albert Schweitzerstraat 3 met onderbord ’ma-vr 07:00-17:00’.
-
•
Dit besluit ter openbare kennis te brengen via het Gemeenteblad op Overheid.nl.
Bezwaarprocedure
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt een bezwaarschrift indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van Meerssen, postbus 90, 6230 AB Meerssen. Het maken van het bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
-
•
de naam, het adres en de handtekening van de indiener;
-
•
de dagtekening;
-
•
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
-
•
de gronden van het bezwaar.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.
Bijlage
Alle borden E01 worden voorzien van onderbord met tekst ‘ma-vr 07:00-17:00’. Op de kaart staat een vermelding ‘*1’ bij het bord voor Albert Schweitzerstraat 9. Dit bord wordt voorzien van een extra onderbord:
Meerssen, 12 juli 2022