Gemeente Meerssen | Vanaf 1 januari 2024: Wijziging inzameldagen afval

Nieuwsbericht Vanaf 1 januari 2024: Wijziging inzameldagen afval

Gepubliceerd op: 20 november 2023 09:50

Het zal even wennen zijn, maar de inzameldagen van het afval in gemeente Meerssen gaan veranderen. Let dus goed op, want de Afvalkalender 2024 ziet er dus heel anders uit.

Wat gaat er precies veranderen?

Vanaf 2024 halen we het restafval in de héle gemeente om de week op woensdag op. Het gft-afval zamelen we in de hele gemeente in op maandag (zie onderstaand schema voor de verdeling). Plastic verpakkingsafval, metalen verpakkingen (blik) en drankenkartons halen we vanaf 1 januari om de week op vrijdag op. Dus...

andere afvalinzameldagen vanaf 2024

Tekstalternatief bij de afbeelding

  • Maandag
    Oneven weken: gft-afval Meerssen Ulestraten en Rothem (ten oosten van A2)
    Even weken: gft-afval Weert, Bunde en Geulle (ten westen van A2 + gebied tussen rijbanen A2)
  • Woensdag
    Even weken: restafvalzakken in de hele gemeente Meerssen
  • Vrijdag
    Even weken: PMD-afval in de hele gemeente Meerssen

Overgangsperiode

In de overgangsperiode van december 2023 naar januari 2024 kan het zijn dat je een week langer moet wachten totdat het afval wordt ingezameld. Daarna komt de vuilniswagen weer om de week voor elke afvalsoort. In de tussentijd kan natuurlijk ook terecht op één van de milieuparken.

Check je afvalkalender of Milieu App!

Per adres is op de Afvalkalender 2024 en in de Milieu App te zien wat er precies verandert. Begin december kun je de Afvalkalender 2024 downloaden via www.besteuitafval.nl en staan de nieuwe inzameldata ook in de Milieu App. Ontvang je nog een papieren afvalkalender? Deze valt begin december in de brievenbus.

Tip: zet meldingen aan in de Milieu App

We adviseren om de 'meldingen' aan te zetten in de Milieu App. Zo krijg je altijd een seintje en weet je welke afval naar buiten kan.

Waarom deze veranderingen?

Stadsbeheer Maastricht verzorgt de inzameling van bijna alle afvalsoorten in onze gemeente. Zij doen dat ook in Valkenburg en Maastricht. De veranderingen in de ophaaldagen komen doordat Stadsbeheer de routes van de afvalinzameling aanpast. Door de inzamelroutes van de drie gemeenten bij elkaar te voegen, kunnen ze het afval efficiënter inzamelen. Nu zijn de routes niet altijd even logisch. Door opnieuw naar de routes te kijken en ritten anders te verdelen, kunnen ze tijd besparen. In minder uren kunnen ze evenveel afval ophalen. Door efficiënter te werken, besparen we kosten en kunnen we de stijging van de afvalstoffenheffing iets dempen.