Artikel Verkeersveiligheid Meerstraat Bunde
De gemeente wil de verkeersveiligheid van de Meerstraat verbeteren. Dit is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP). Aanleiding waren klachten en meldingen van omwonenden over snelheid en gevaarlijk gedrag op de Meerstraat.
Op 21 mei 2024 hebben we de ontwerptekeningen voor snelheidsbeperkende maatregelen in de Meerstraat gepresenteerd. We ontvingen daarop positieve reacties, maar ook kanttekeningen van zowel bewoners als ondernemers. Deze hebben ons genoodzaakt nog een keer samen met ingenieursbureau RHDHV naar maatregelen te kijken die de verkeersveiligheid vergroten hebben en op draagvlak rekenen.
De aangepaste ontwerpen
Op 26 juni 2024 zijn tijdens een informatieavond de aangepaste ontwerpen gepresenteerd, welke we willen gaan realiseren.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn de volgende wegaanpassingen nodig:
- Drie plateaus: Deze worden op strategische locaties in de Meerstraat aangelegd (zie rood in het plaatje hieronder en de navolgende afbeeldingen).
- Vervanging asfalt: De bovenste laag van het asfalt wordt vervangen (zie blauwe markeringen op het plaatje hieronder).
- Nieuwe markeringen: Inclusief midden- en kantstrepen, 50 km/h-aanduidingen, en signaleringstrepen bij de drempels.
Bij de aansluitingen van de Saint Remystraat en de Gravensteinstraat komen plateaus in een contrasterende gele kleur. De plateaus krijgen asfaltdrempels van 5 cm hoog en sinusvormig. De bestaande drempels in de beide straten verwijderen en vervangen we door een asfaltdrempel. Bij het voetpad van de Court Pendustraat komt een plateau met gewenste fiets- voetgangersoversteek gemarkeerd door een goede belijning en haaientanden.
Hoe zijn we gekomen tot dit aangepaste ontwerp?
Ingenieursbureau RHDHV heeft rekening gehouden met:
- Het een gebiedsontsluitingsweg betreft gelegen binnen de bebouwde kom;
- Zowel ondernemers als bewoners deze weg gebruiken, die in de omgeving bekend zijn;
- Deze weg als onveilig wordt ervaren, en verkeersmetingen dit gevoel bevestigen;
- Uit de metingen tevens blijkt dat er relatief weinig gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer is;
- Snelheidsverlagende maatregelen ook andere klachten (bv: trillingen) kunnen veroorzaken;
- Eerdere ontwerpen weerstand veroorzaakten of planologisch niet haalbaar/wenselijk waren;
Op basis hiervan is het advies:
- Regelmatig attentie verhogende maatregelen toepassen;
- Plateaus in contrasterende kleuren (rood/geel) aanbrengen;
- Drempels van 5 cm met sinusvormig gebruiken;
- Aanpassen van de huidige markeringen;
- Extra markeringen aanbrengen: "50" op de rijbaan en bliksemschichten bij attentiepunten.
De werkzaamheden worden gecombineerd
De asfaltweg vertoont scheuren en rafeling. Daarom vervangen we de deklaag tegelijk met de aanleg van de plateaus en nieuwe markeringen om overlast zo veel mogelijk te beperken. Nadat de ontwerpen nader zijn uitgewerkt wordt een aannemer geselecteerd. Ook houden we rekening met de geplande reconstructiewerkzaamheden aan de Maastrichterlaan, die de toegankelijkheid van de Meerstraat kunnen beïnvloeden.
Planning
De projectvoorbereidingen zijn nog bezig en de exacte startdatum is nu nog onbekend. Zodra we een exacte startdatum hebben, informeren we de omwonenden over de planning en omleidingsroutes.
Vragen?
Neem contact met het gemeentelijke Klant Contact Centrum (KCC), telefoonnummer 14 043. E-mail: info@meerssen.nl.