Gemeente Meerssen | Veelgestelde vragen en antwoorden: alles wat je wilt weten over het accommodatiebeleid

Artikel 9 veelgestelde vragen en antwoorden over het accommodatiebeleid

Q&A
Hieronder vindt u een overzicht met veelgestelde vragen over het accommodatiebeleid en de plannen van de gemeente Meerssen om het huidige beleid te herzien. Staat uw vraag er niet tussen? Laat het ons weten! Mail naar info@meerssen.nl.

1. Wat is een accommodatiebeleid en waarom is het nodig?

Een accommodatiebeleid van de gemeente gaat over hoe de gemeente haar gebouwen en ruimtes gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld sporthallen, buurthuizen, en scholen. Verenigingen, stichtingen en clubs kunnen deze ruimtes gebruiken. Het beleid helpt de gemeente om deze gebouwen en ruimtes goed en efficient/toekomstbestendig te beheren. Goed om te weten: De herziening van het accommodatiebeleid zoals die op dit moment plaatsvindt in de gemeente Meerssen heeft alleen betrekking op de buitensportaccommodaties en gemeenschapshuizen van Meerssen.

2. Wat vindt de gemeente Meerssen belangrijk in haar accommodatiebeleid?

De Gemeente Meerssen vindt het belangrijk dat een accommodatiebeleid voldoende mogelijkheden biedt voor sport, ontmoetingen en recreatie en tegelijkertijd toekomstbestendig is. Het beleid moet aansluiten bij alle wensen en eisen van nu en bijdragen aan een verbonden en levendige gemeenschap met duurzame en betaalbare voorzieningen voor iedereen.

3. Hoe ziet het huidige accommodatiebeleid van de gemeente Meerssen eruit?

Het accommodatiebeleid zoals dat op dit moment nog geldt voor de gemeente Meerssen komt voort uit een besluit van de gemeenteraad in september 2019. Dit beleid betekent dat buitensportaccommodaties en gemeenschapshuizen in erfpacht (ook wel langdurige huur) worden gegeven aan de gebruikers (lees: de clubs en verenigingen die er gebruik van maken). Bij deze overdracht zit een vooraf bepaald geldbedrag voor toekomstig onderhoud. Dit houdt in dat de gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor alle onderhoudskosten en het sparen voor toekomstig onderhoud.

4. Waarom wordt het accommodatiebeleid in de gemeente Meerssen aangepast?

Het overdragen van sportaccommodaties en gemeenschapshuizen blijkt moeilijk te zijn. Bestuurders zijn o.a. terughoudend door nieuwe wetten over aansprakelijkheid. Ook zijn er tijdens de uitvoering verschillende problemen ontstaan. Omdat de overdracht op zich laat wachten, is er de afgelopen jaren weinig onderhoud gedaan. Het geld dat beschikbaar is voor onderhoud is niet genoeg, omdat de overdracht niet is doorgegaan en de kosten zijn gestegen. Bovendien zijn huurcontracten opgezegd in afwachting van de overdracht. Dit zorgt voor onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Kortom, door problemen met aansprakelijkheid, onduidelijkheid en financiële onzekerheid is er weinig steun voor het huidige accommodatiebeleid.

5. Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten bij het maken van een aangepast accommodatiebeleid?

Gemeente Meerssen blijft zich inzetten voor het behoud en onderhoud van buitensportlocaties en gemeenschapshuizen. Deze plekken zijn belangrijk om mensen samen te brengen en de leefbaarheid te verbeteren. We willen ervoor zorgen dat er in elke kern genoeg van deze plekken blijven. Omdat het huidige beleid moeilijk uit te voeren is, zoeken we naar manieren om toekomstbestendige en betaalbare oplossingen te vinden.

6. Hoe gaat het aangepaste beleid eruitzien?

Met behulp van de input die we hebben opgehaald door onderzoek en gesprekken met clubs en verenigingen, werken we nu aan een accommodatiebeleid dat genoeg ruimte biedt voor sport, ontmoeting en recreatie, en tegelijkertijd betaalbaar en toekomstbestendig is. Houd deze projectpagina goed in de gaten, we praten u hier regelmatig bij over de voortgang.

7. Wanneer is nieuwe beleid klaar en met ingang van wanneer wordt het uitgevoerd?

De gemeente streeft ernaar om voor het einde van 2024 een herzien accommodatiebeleid aan de gemeenteraad te presenteren. In 2025 kan dan begonnen worden met het uitrollen en toepassen van het beleid.

8. Ik ben lid van een vereniging en wij maken gebruik van een buitensportaccommodatie in Meerssen, welke gevolgen heeft het nieuwe accommodatiebeleid voor mijn vereniging?

We streven ernaar dat elke club en vereniging in Meerssen gebruik kan maken van een accommodatie die voldoet aan de eisen en richtlijnen van deze tijd. De gemeente gaat de komende tijd in gesprek met belanghebbenden van accommodaties om te kijken naar de afspraken die er liggen en samen te bekijken in hoeverre deze aangepast moeten worden.

9. Tijdens de tweede themasessie is er gesproken over een denkrichting voor het accommodatiebeleid. Als dit wordt uitgevoerd waar komt de rekening dan uiteindelijk terecht?

De denkrichting gaat niet meer per se uit van overdracht in erfpacht van alle buitenaccommodaties en gemeenschapshuizen. Dit zou betekenen dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor onderhoud en reserveringen. Verenigingen, stichtingen en gebruikers van de accommodaties betalen dan huur voor het gebruik. Op dit moment wordt er gezocht naar een manier om te kunnen investeren in toekomstbestendige accommodaties zonder dat de kosten voor zowel de gemeente als de gebruikers te hoog worden.