Terug
Snelzoeken

Nieuwsbericht Innovatieve rioolrenovatie in de gemeente Meerssen

Gepubliceerd op: 22 augustus 2019 12:15

relinen / kousmethode
Hoe vaak hebben we geen omleidingsroute moeten volgen vanwege wegwerkzaamheden. In veel gevallen gaat dit dan samen met het vernieuwen van de riolering. De weg ligt dan helemaal open. Maar wat als de weg nog goed is maar het riool in slechte staat is? Binnenkort pakken we deze riolen in de gemeente Meerssen aan met behulp van een innovatieve renovatietechniek: het relinen, oftewel de kousmethode.

In de gemeente Meerssen reinigen en inspecteren we één keer in de 10 jaar alle riolen. Tijdens deze inspectie leggen we met behulp van een robotcamera de toestand van de rioleringen vast. We zien dan ook eventuele schade een het riool. U kunt hierbij denken aan wortelgroei, aantasting, scheuren, breuken, lekkage etc.
Onlangs hebben enkele inspecties van rioleringen plaatsgevonden. We hebben hierbij schade aangetroffen die aangepakt moet worden. Wegenbouw van de Kreeke BV uit Nuth start binnenkort in samenwerking met de firma Aarsleff uit Uitgeest met de werkzaamheden. Ze gebruiken hierbij een innovatieve renovatietechniek.

Relinen = de kousmethode

Met relinen oftewel de kousmethode is het mogelijk een riool over een grote lengte te renoveren zonder dat hiervoor de weg opgebroken moet worden.

Voor lokale schades maakt de wegenbouwer gebruik van een partliner. Tijdens deze werkzaamheden reinigt de wegenbouwer eerst het riool nogmaals. Daarna wordt de schade aangepakt. Een partliner is een glasvezelmat die doordrenkt is met hars. Deze wordt op een opblaasbare ballon gebonden. Via de inspectieput trekken ze de speciale mat naar de schadelocatie. Hierna zetten ze de ballon onder druk, waardoor de glasvezelmat verlijmd wordt met de oude rioolbuis.

relinen / kousmethode
Als een riool over een grotere lengte opgeknapt moet worden, worden in de gemeente Meerssen twee verschillende renovatiemethodes toegepast.

  1. Bij de eerste methode gebruiken ze een glasvezelkous die geïmpregneerd is met polyesterhars. Deze kous wordt met een lier in de leiding getrokken. Daarna blazen ze lucht in de kous, zodat de kous tegen de oude buiswand aangedrukt wordt. Vervolgens trekt men een UV-lichttrein door de kous, zodat de hars uithardt.
  2. Bij de tweede methode gebruikt de wegenbouwer een naaldviltkous, die geïmpregneerd met polyesterhars. Deze wordt ook in de leiding geblazen en naderhand uitgehard met stoom.

Het enige dat nu nog moet gebeuren is het openmaken van de huisaansluitingen met behulp van een robotfrees.

Welke overlast ondervindt u?

Waar gewerkt wordt in de openbare ruimte ondervindt u hinder. Ook bij deze renovatiewerkzaamheden is hinder mogelijk. De bewoners in de straten waar renovaties plaatsvinden, worden vooraf door de aannemer geïnformeerd wanneer en wat er gaat gebeuren.

De gemeente heeft voor deze werkwijze gekozen, omdat de aannemer weinig ruimte nodig heeft en de uitvoeringstijd beperkt is. Hierdoor zal de hinder tot een minimum beperkt worden.

Informatie

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met gemeentelijke Klant Contact Centrum (KCC), tel. 14 043. E-mail: info@meerssen.nl