Nieuwsbericht Technisch probleem in productieproces reisdocumenten

Publicatiedatum: 12 juli 2018 15.40 uur

Paspoort
Bericht van de Rijksoverheid

Een nieuwe paspoort of identiteitskaart moet u aanvragen bij uw gemeente. Gemeenten regelen de aanvraag van uw reisdocument. De productie van alle reisdocumenten in ons land vindt plaats op een centrale plek in Nederland. Tijdens het productieproces van circa 5000 paspoorten en identiteitskaarten (voor het hele land) heeft zich een technisch probleem voorgedaan. Hierdoor kan het voorkomen dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt.

Brief

Hoewel er geen signalen bekend zijn dat deze productiefout tot problemen heeft geleid bij grenscontroles, ontvangen de mensen die mogelijk de productiefout in hun reisdocument hebben, wel een brief hoe dit te controleren. Daarnaast is een aantal maatregelen genomen.

Gewoon geldig

De reisdocumenten zijn gewoon geldig, ook als de fout met het echtheidskenmerk optreedt. Het echtheidskenmerk is een controlemechanisme dat elektronisch extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van het document. Het probleem heeft zich voorgedaan tijdens de productie gedurende zeven weken in de periode van april t/m juni 2018. Op basis van een steekproef lijkt deze fout voor te komen bij bijna 1 procent van de in die weken geproduceerde documenten. Dat zijn ongeveer 5000 reisdocumenten.

Controleren

Burgers kunnen vanaf vandaag zelf met een gratis app op een Android telefoon controleren of dit probleem zich voordoet bij hun reisdocument. Helaas zijn telefoons zonder NFC-reader en telefoons met het iOS-besturingssysteem hier niet geschikt voor.

U kunt vanaf maandag 16 juli ook terecht bij uw gemeente of bij Nederlandse ambassades in het buitenland om te controleren of de fout in het betreffende document optreedt. Mocht het document fout geproduceerd zijn dan wordt dit vanzelfsprekend kosteloos vervangen.

Gewoon op vakantie

Reizigers kunnen gewoon op vakantie gaan en bij thuiskomst controleren of zij hun reisdocument moeten vervangen. Mocht het probleem zich voordoen dat bijvoorbeeld een elektronische gate niet opent, dan kan een persoon zich altijd wenden tot de reguliere grenscontrole. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de buitenlandse grensbewakingsautoriteiten zijn ervan op de hoogte gesteld dat de foutmelding kan optreden.

Meer informatie treft u aan op de website van de Rijksoverheid