Gemeente Meerssen | Oplichting door nepbankmedewerkers

Nieuwsbericht Oplichting door nepbankmedewerkers

Gepubliceerd op: 14 januari 2022 14:45

Oplichting door nepbankmedewerkers
Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen maanden al veel slachtoffers heeft gemaakt. Alleen al in 2020 is er voor meer dan 9 miljoen euro buitgemaakt. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar.

Bij deze vorm van oplichting doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. De oplichter belt met een vals nummer en heeft een truc waardoor in het scherm van de telefoon ook daadwerkelijk het nummer de bank verschijnt. Vervolgens vertelt de oplichter - de nepbankmedewerker - dat de bankrekening van het slachtoffer is gehackt, bijvoorbeeld omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken op een zogenoemde 'kluisrekening' of 'veilige rekening'. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.

Trap er niet in!

'Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details', zegt de politie. De belangrijkste boodschap is: een bank zal nooit per mail of telefonisch vragen naar inloggegevens, uw saldo of om geld over te maken. 'Belt iemand op met zo'n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.'

Waarschuwen

De politie ziet een toename van bankhelpdeskfraudeen wilt u hier graag voor waarschuwen. De politie werkt samen met onder andere banken en de telecomsector om deze vorm van oplichting aan te pakken. Op politie.nl/bankhelpdeskfraude vindt u meer informatie.

Oplichting nepbankmedewerkers