Nieuwsbericht Nieuwe gezamenlijke uitvoeringsorganisatie sociale dienst Maastricht en Heuvelland

Publicatiedatum: 19 november 2015 09.15 uur

Vanaf 1 januari 2016 bundelen de regionale sociale dienst Pentasz Mergelland en de sociale diensten van de gemeenten Valkenburg aan de Geul en Maastricht hun krachten. Zij gaan samen verder onder de nieuwe naam 'Sociale Zaken Maastricht Heuvelland'.

Sociale zaken Maastricht-Heuvelland

Een nieuwe naam

Het uitgangspunt is dat klanten zo min mogelijk merken van de samenvoeging. Mogelijk dat er in de toekomst kleine veranderingen in de werkwijze worden doorgevoerd. Hierover zal tijdig worden gecommuniceerd. Grootste verandering is de nieuwe naam 'Sociale Zaken Maastricht Heuvelland' en het bezoekadres van de centrale locatie. Deze ligt straks aan de Randwycksingel in Maastricht. Vanuit die locatie wordt er gebiedsgericht gewerkt voor inwoners en werkgevers in Maastricht en Heuvelland.

Waarom samenwerken?

De gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg a/d Geul hebben er per 1 januari 2015 een aantal nieuwe taken bij gekregen. Daar zetten zij nu samen de schouders onder. Dit levert een stevigere organisatie op en een betere kwaliteit van de dienstverlening. Zowel digitaal als persoonlijk. De gemeente Maastricht werkt bijvoorbeeld al veel met het digitaal indienen van aanvragen. Dat wordt verder uitgebreid, zodat er meer zaken gemakkelijk vanuit thuis geregeld kunnen worden. Ten slotte wordt er ook samengewerkt om kosten te besparen.

Informatie

Cliënten en publiek worden in de komende periode via diverse kanalen geïnformeerd. Dit gebeurt in afstemming met alle betrokken partijen. Telefonisch is Sociale Zaken Maastricht Heuvelland straks bereikbaar via het bestaande nummer 14 043. Daarnaast komt er ook een eigen website voor de nieuwe organisatie.

-----

Veelgestelde vragen & antwoorden

Wat verandert er precies?
Cliënten en bezoekers van Pentasz Mergelland en de sociale dienst van de gemeente Valkenburg aan de Geul kunnen vanaf 1 januari 2016 terecht bij Sociale Zaken Maastricht Heuvelland.Vanaf 1 januari zal Pentasz ophouden te bestaan.

Waarom gaan jullie samenwerken?
Door samen te werken vergroten we onze slagkracht en de kwaliteit van onze dienstverlening. Bovendien besparen we er geld mee.

Wat merk ik ervan?
Het uitgangspunt is dat u als klant zo min mogelijk merkt van het nieuwe samenwerkingsverband.  Wat u wel merkt is dat:

  • Ons bezoekadres verandert, want we gaan werken vanuit een centrale locatie in Maastricht.
  • Mogelijk worden er in de toekomst kleine veranderingen in onze werkwijze doorgevoerd. Hierover zullen we u tijdig informeren.
  • Ook zal de digitale dienstverlening verder worden uitgebreid, zodat u steeds meer producten en diensten online kunt regelen of aanvragen.

Waar kan ik terecht met vragen?
Heeft u een vaste contactpersoon? Dan staat hij/zij u graag te woord. U kunt ook vragen stellen via telefoonnummer 14 043 of post@maastricht.nl t.n.v. Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland. Verder komt er binnenkort een website waarop u de antwoorden op de meest gestelde vragen terugvindt.

Kan ik nog steeds terecht bij het sociaal team met vragen rondom werk en inkomen?
Ja, natuurlijk kunt u ook terecht bij het sociaal team. De medewerkers van de sociale dienst zijn nog altijd onderdeel van het sociaal team in Meerssen. Zij kunnen u ook informeren of adviseren bij vragen op het gebied van werk en inkomen.

Ik kan niet naar Maastricht komen: wat nu?
Is het nodig dat u persoonlijk langskomt en is dit voor u echt niet mogelijk, dan komen wij naar u toe. Het is tevens mogelijk om een afspraak met uw consulent te maken in het bestuurscentrum van Meerssen.

Wat is het nieuwe adres?
Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland
Randwycksingel 22, 6229 EE Maastricht

Telefoon en website
telefoon 14 043
De naam van de website wordt zo spoedig mogelijk bekendgemaakt.