Nieuwsbericht Mini-estafette Meerssen - De week van Eric Thomassen

Publicatiedatum: 17 mei 2016 12.10 uur

Op 18 november 2015 was de gemeente Sittard-Geleen gastgemeente voor de jaarlijkse Bestuurdersdag van de vereniging van Limburge gemeenten. In de Stadschouwburg kwamen ruim 400 burgemeesters, wethouders, raadsleden, onze gouverneur, gedeputeerden, statenleden en andere Limburgse bestuurders bij elkaar. De toon werd gezet met een rondje koffie en bietensap met nonnevotten. Vervolgens waren er onder het dagthema 'Innoveren en Ondernemen' boeiende lezingen, presentaties en workshops in de stad.

Winnaars mini-estafette Limburgse bestuurdersdag 2015

Burgemeester Mirjam Clermonts-Aretz was één van de bestuurders die de beste quote over innoveren & ondernemen hadden ingestuurd.  Zij mochten elk gedurende een maand een MINI in bruikleen geven aan inwoners of ondernemers voor hen in hun gemeente sociale, economische of ruimtelijke innovatie en ondernemerschap belichamen. Hierdoor ontstaat een Mini-estafette door Limburg, waarmee we aan heel Limburg laten zien dat innovatie & ondernemerschap in Limburg hoogtij vieren.

De week van Eric Thomassen

Eric Thomassen uit Ulestraten studeert Electrical Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven en loopt thans stage bij Cleantron in Nieuw Vennep.  Eric heeft voor deze stage gekozen, omdat de werkzaamheden binnen dit bedrijf - de productie van batterijpakketten – aansluiten bij zijn werk als constructeur binnen het Solar Team Eindhoven.  Dit team bestaat uit 23 topstudenten van de Technische Universiteit Eindhoven van vijf verschillende faculteiten. De studenten zetten hun studie anderhalf jaar stil om ieder vanuit hun eigen expertise bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuwe, door zonne-energie aangedreven auto.

Eric Thmoassen en de burgemeester in de Mini
De eerste die in de gemeente Meerssen in de Limburgse Innovatie Mini heeft gereden, is TU-student Eric Thomassen uit Ulestraten, hier op de foto met burgemeester  Mirjam Clermonts-Aretz


Wereldkampioen World Solar Challenge
In oktober 2015 werd Solar Team Eindhoven met zonneauto Stella Lux tijdens de Bridgestone World Solar Challenge wereldkampioen  in de Tesla Cruiser Class. Dit betekent dat er naast een beoordeling op snelheid ook wordt beoordeeld op gebruiksgemak, externe energiebehoefte en het aantal vervoerde personen. Dit maakt deze klasse tot meer dan een race. Bijzonder aan Stella Lux is dat deze plaatsbiedt aan vier personen. Doel van Solar Team Eindhoven is om met Stella Lux de gezinsauto van de toekomst te ontwikkelen. Comfort, gebruiksgemak en realiseerbaarheid zijn hierbij sleutelbegrippen. Dat de gemeente Meerssen tijdens dit wereldevenement buitengewoon goed vertegenwoordigd was, blijkt uit het feit dat ook Toine Urlings uit Ulestraten heeft deelgenomen. Hij studeert lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Ook het studententeam van Delft is binnen zijn klasse wereldkampioen geworden.

Solar team Eindhoven met Stella Lux
Solar Team Eindhoven met zonne-auto Stella Lux. Helemaal links: Powertrain Engineer Eric Thomassen uit Ulestraten. Na zijn studie Electrical Engineering aan de TU Eindhoven hoopt Eric aan de slag te kunnen binnen de automotive wereld, en dan met name op het gebied van ontwikkeling.


Eric: "Ik ben niet iemand die zelf de publiciteit opzoekt, maar vind het erg leuk dat ik deze erkenning van de burgemeester heb gekregen. Voor deelname aan het Solar Team moet je erg veel overhebben. Op een gegeven moment ging het werk zelfs dag en nacht door, omdat de auto klaar moest voor verscheping naar de World Solar Challenge in Australië. Overigens doen we dit werk zo'n anderhalf jaar. Daarna is een nieuwe lichting studenten aan bod voor doorontwikkeling van de zonne-auto. Elk team mag zelf bepalen welke richting ze uitwillen. Bijvoorbeeld ontwikkeling van een zelfstandig rijdende zonne-auto.

Het verschil is tussen de Mini en Stella Lux?
Eric: "Dat zit hem met name in het feit dat de Mini energie kost en Stella Lux energie oplevert. Een brandstofauto heeft een efficiëntie van ca. 30%. Bij de zonne-auto is er sprake van een overcapaciteit. Maar verder is de Mini een prima auto. Hij rijdt goed, ligt prima op de weg en is uiterst solide. Dat kan ook niet anders: hij wordt immers in opdracht van BMW geproduceerd door VDL Nedcar in Born."

Meer weten? Kijk op www.solarteameindhoven.nl

Volgende week: Mini-estafette Meerssen: De week van Anita Verdonk


Eerdere berichten