Terug
Snelzoeken

Nieuwsbericht De Bundeling in Bunde feestelijk geopend als Daltonschool

Gepubliceerd op: 08 januari 2020 16:10

Dalton2
Openbare basisschool De Bundeling in Bunde is al ruim een jaar een officiële Daltonschool. Dat kan de buitenwereld vanaf vandaag ook zien. De school is samen met de leerlingen op woensdag 8 januari 2020 feestelijk geopend als Daltonschool met een nieuw logo. Peter Groos, bestuursvoorzitter van Stichting kom Leren, en wethouder Marly Heusschen onthulden het nieuwe naambord. Een afvaardiging van de Nederlandse Dalton Vereniging reikte het certificaat en Daltonbordje uit.

De Bundeling is de eerste Daltonschool van Zuid-Limburg. Professionals uit binnen- en buitenland komen geregeld op bezoek om deze onderwijsvorm te ervaren. Directeur Astrid Claessens: "Op onze school plannen de kinderen zelf hun weektaak. Ze werken zelfstandig en krijgen instructie op niveau. Daarnaast werken ze aan periodedoelen. Hierbij kloppen ze voor hulp aan bij de leerkracht en ze werken intensief samen met andere kinderen. Inmiddels is het Daltononderwijs diep geworteld in ons lesprogramma. De officiële Daltonlicentie zien we als de kroon op onze onderwijs- en pedagogische visie."

Verscheidenheid aan onderwijsvormen Peter Groos, bestuursvoorzitter van Stichting kom Leren, waar De Bundeling toe behoort: "Ik ben verheugd dat we Daltononderwijs kunnen toevoegen aan ons aanbod. De grote verscheidenheid aan scholen en onderwijsvormen is voor ons belangrijk. Het biedt ouders immers de mogelijkheid om een school te kiezen die het beste aansluit bij hun behoeftes en bij hun eigen opvattingen over opvoeden en onderwijs. In de praktijk zien we dat al steeds meer gebeuren: sinds De Bundeling een officiële Daltonschool is, kiezen ook buiten Meerssen steeds meer ouders bewust voor deze basisschool." Onderwijswethouder Marly Heusschen vult daarbij aan: "Meerssen is trots op de enige Daltonschool in de regio!"

Vernieuwen en innoveren Stichting kom Leren stimuleert op al haar twintig scholen innovatie. De Bundeling pakt dit actief op. Astrid Claessens: "Wij werken met vernieuwende methodes en projecten, zoals het digitaal leerlingportfolio en het DIGI-leerlab. We maken van Wetenschap & Techniek een vast onderdeel binnen ons wereldoriëntatie onderwijs. Voor dat idee zijn we zelfs genomineerd voor de landelijke TechniekTrofee 2020 van Jet-Net & TechNet. Met deze innovaties stomen we leerlingen klaar voor de 21ste eeuw. Tegelijkertijd horen we vaak terug dat onze leerlingen rust uitstralen, zelfstandig zijn en taakgericht werken. Ik was trots om te zien hoe betrokken en zelfverzekerd ze vandaag de genodigden hebben rondgeleid. Ook dat zijn skills die je als wereldburger nodig hebt."