Nieuwsbericht Burgemeester met leerlingen en docenten Stella Maris College in gesprek over corona

Gepubliceerd op: 15 maart 2021 15:50

stella maris gesprek
Door corona zitten de leerlingen van het Stella Maris College hoofdzakelijk thuis. Ze volgen hun lessen via de computer, missen hun klasgenoten en wandelen nog maar weer eens een rondje met de hond. Ook voor de docenten zien hun dagen voor de klas er heel anders uit. Burgemeester Clermonts-Aretz ging afgelopen week met ze in gesprek. Hoe ervaren zij het afgelopen coronajaar?

Een kans

Het gesprek met de brugklassers verloopt natuurlijk via Teams. Het beeldbellen kent allang geen geheimen meer voor de brugklassers. Je vinger opsteken kan digitaal, je mede-klasgenoten verschijnen in vierkantjes op je scherm. En het klaslokaal is verruild voor de keukentafel of de eigen slaapkamer. "Dit is eigenlijk een kamer waar het leuk moet zijn, maar ik zit hier nu de hele dag voor school", vertelt Jill Cortenraad. Felice van Bogaert is thuis niet de enige die online is. Vier andere gezinsleden maken ook gebruik van het netwerk. Het gevolg: een soms haperende verbinding. Desondanks reageerden de leerlingen enthousiast toen hun mentor vroeg of ze met de burgemeester in gesprek wilden. "Ik vond dit een fantastische kans", zegt Reijer Loyen meteen.

Van vakantiegevoel naar een gemis

Toen de scholen net dicht waren, vonden sommigen het ook wel leuk om thuis te zijn. Het voelde misschien wel een beetje als vakantie. Samuel Wormer: "Je kon iets later op staan, hoefde niet helemaal klaar te zijn en we hadden halve uren." Maar na een tijd misten ze elkaar en zelfs het schoolgebouw. "Ze hebben op een gegeven moment uurtjes geregeld waarop we even naar school konden gaan om onze spullen op te halen", vertelt Zoë Hollewijn. Alleen al het idee dat je door het gebouw kon lopen, misschien een vriendin tegenkwam waar je even een praatje mee kon maken. Dat was fijn."

Naar de brugklas

Voor deze kinderen is alles anders. In groep 8 moesten ze al het afsluitend kamp missen of de eindmusical. Hun medebrugklassers hebben ze nog niet vaak gezien, nieuwe vrienden maken gaat anders. "Ik vond het best een beetje eng in het begin. Een grotere school, andere kinderen. Wat denken ze van je?", bekent Lenja van Rooij. "Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar ik verheug me erop dat we straks weer een keer per week naar school kunnen."

Compliment aan de docenten

De leerlingen zijn erg positief over de docenten. Die verdienen een compliment. Luna Daniëls: "Ze hebben ontzettend veel geduld met ons. Er wordt duidelijk uitgelegd hoe je dingen moet inleveren en als het de eerste keer niet lukt, krijg je vaak nog een extra kans." En als ze iets zouden moeten verbeteren is dat een extra uurtje waarin ze met elkaar – digitaal – over het huiswerk kunnen praten. Sommigen hebben een huiswerkmaatje of appen onderling. "Ik bel dan even iemand", zegt Florence Haekens. Maar dat geldt niet voor iedereen. Rector John Hausmans maakt een notitie. Misschien iets voor in de toekomst.

Afscheid

Corona brengt ook verdrietige momenten met zich mee. Zowel bij Cecile Rouschop als bij Reijer zijn familieleden overleden aan het virus. Cecile: "Dat was erg schrikken. Ik ben daardoor extra voorzichtig en maak me zorgen om mijn andere opa en oma." Op school worden mondkapjes gedragen, maar anderhalve meter afstand houden in de gang is onmogelijk. "Ik weet nog niet of ik straks wel die ene dag naar school ga", zegt Cecile.

Bewegen

Niet elk vak leent zich voor een digitale variant, ervaren de leerlingen. Met name gym en handvaardigheid worden genoemd. Voor die eerste hebben ze een goed alternatief gevonden: de Stella Gold Race waarbij je binnen vier weken 100 kilometer te voet, op de fiets of skeelers moet afleggen. Emma ten Kate zit al op 25 kilometer. "In de les bespreken we alleen hoe het gaat met bewegen, maar door de Stella Gold Race heb je een goede motivatie." En natuurlijk waren daar nog de Wintergames, waar veel brugklassers enthousiast aan hebben deelgenomen. De meeste sportverenigingen liggen stil of maken filmpjes voor hun leden, zodat ze thuis verder kunnen trainen. Tijdens de Wintergames konden kinderen buiten aan de slag. En wordt vooral het ontmoeten en een praatje maken genoemd als extra pluspunt.

Vragen aan de burgemeester

De burgemeester heeft al haar vragen aan de leerlingen gesteld. Maar dan hebben de brugklassers nog enkele vragen aan haar. Weet zij bijvoorbeeld eerder dan wij wat er tijdens de persconferentie gezegd wordt? "Nee, ik moet net zoals jullie wachten op de persconferentie." Reijer is benieuwd of de burgemeester kan bepalen of de kappers toch dicht blijven in Meerssen. "Nee, als gemeente voeren we de besluiten uit die het Rijk maakt. We waarschuwen wel bijvoorbeeld als restaurants toch open zijn of als mensen te veel op een kluitje bij elkaar zijn." Tot slot is Cecile benieuwd of de burgemeester zich aan de anderhalve meter afstand houdt. "Ik doe mijn stinkende best, maar in de supermarkt bijvoorbeeld vind ik het soms erg ingewikkeld. Maar als we ons goed aan de regels houden, zullen de coronacijfers dalen. En volgens mij hebben we in jullie hele goede bewakers!"

stelle maris logo
Eindexamen doen in coronatijd

Geen gala, geen reis, geen laatste schooldag. Voor de eindexamenleerlingen van het Stella Maris College is ook dit jaar alles anders. Hoe kijken zij terug op een jaar lang online les, geen avondjes op stap en de toekomst?

Ontspanning

"Gelukkig mogen we nu wel naar school, zodat je les krijgt in de klas en je vrienden weer spreekt", zegt Lisa Snijders die in het zesde jaar VWO zit. "Het eindexamenjaar is best hectisch. Wat ik jammer vind is dat je op vrijdagavond niet even kunt ontspannen door bijvoorbeeld op stap te gaan." Jaargenoot Josse Debeij herkent dit wel. "Vroeger keek je uit naar de tijd na school. Er is nu geen afleiding, dus ik ben wel gerichter met school bezig. Het nadeel is dat ik daardoor huiswerk richting het weekend verschuif, omdat ik dan toch niks anders te doen heb. Met als gevolg dat ik de hele week met school bezig ben."

Concentratie

De leerlingen zijn erg tevreden over de online lessen. "Voor docenten is het ook vervelend", vertelt Nives Kiel. "De ene helft zit nu in de klas en de andere helft volgt de les vanuit thuis. In de klas kan ik me veel beter concentreren. Ik vind het chiller dan thuis, waar het veel verleidelijker is om tussendoor even op je telefoon te kijken." Demi Slangen vult aan: "Thuis krijg ik niet alles mee en is de wifi verbinding soms slecht, waardoor je een deel van de les mist." En met lessen van 30 minuten is dan niet wenselijk. Niels Hahnraths merkt wel verschil tussen docenten. Het ene vak leent zich beter voor digitale lessen dan het andere vak. "En niet iedereen heeft die nieuwe technieken meteen door, maar ik vind dat ze het allemaal goed hebben gedaan. De hele klas is overgegaan. Dat komt mede dankzij de leraren."

Les op je kamer

De hele dag les volgen vanachter een scherm. Hoe bevalt dat? Nadine de Nooijer: "Na het ontbijt ga je meteen naar je kamer. Je zit de hele dag op dezelfde plek. Op school kun je tussen de lessen door nog even van lokaal wisselen en ben je even uit je concentratie. Dat is thuis veel minder." Lisa ervaart dit anders. "Ik ben juist veel gemotiveerder als ik thuis zit. Dan kan ik non-stop doorgaan. Ik sta soms vroeger op en ga na school nog tot 22.00 door. Ik kon toch niks anders. Er is geen toezicht, geen leraar die zegt dat het zo wel goed genoeg is. Achteraf gezien had ik misschien wel wat minder kunnen doen en wat meer leuke dingen tussendoor. Zoals picknicken met vrienden."

Studeren na corona

Hoe zit het met de tijd na het eindexamen. Een tussenjaar? Vervolgopleiding? Op kamers? "Ik ben blij dat ik na zes jaar naar een andere stad kan gaan," zegt Nadine, "maar ik hoor ook wel sommigen twijfelen over een tussenjaar. Er is echter geen alternatief. Wat wil je doen? Reizen gaat niet, je kunt alleen heel veel gaan werken. Dan kiezen ze toch uiteindelijk voor een studie." De een wil schoonheidsspecialist worden, de ander kiest voor psychologie of twijfels tussen geneeskunde en global studies. Voor Josse is het wat lastiger. "Ik wilde graag de pilotenopleiding volgen, maar die staan grotendeels stil. Bij KLM kun je je wel aanmelden, maar ze weten niet hoe vliegreizen er in de toekomst uit gaan zien." Hij denkt na over een plan B, maar zijn droom blijft toch piloot worden. En Niels blijft na zijn eindexamen havo nog twee jaar op het Stella Maris om zijn vwo-diploma te halen. "Ik ben zestien, dat vind ik nog wat jong om te gaan studeren."

Lesgeven in coronatijd

De docenten van al deze leerlingen geven les via de computer. Hoe ervaren zij het afgelopen coronajaar?

Complimenten

Het is vandaag Complimentendag en de burgemeester begint dan ook met een pluim voor de docenten. "Ik heb zojuist met leerlingen gesproken en ze zijn allemaal erg tevreden over jullie. Ze begrijpen goed dat het niet gemakkelijk is om online les te geven." Dit kan Angelo Harings bevestigen: "Ik hoor inderdaad weinig gemopper. Ze missen vooral de sociale interactie onderling. En zelf kan ik natuurlijk beter op de situaties inspelen in de klas dan via het scherm."

Veel geleerd

Met name de brugklassers gaan er echt voor. Ze tonen veel zelfstandigheid en hebben de zaak goed onder controle. Hoe is het voor de docenten? David Hazen: "Dat de schoolgebouwen weer open gaan, is heel prettig natuurlijk. Corona heeft ons echter tegelijkertijd gedwongen om na te denken over het onderwijs, onze rol en wat we willen als school. We hebben er zeker iets van geleerd." Dunja Winands – Smeets vult aan: "Ik heb nog nooit zoveel nieuwe programma's geleerd als het afgelopen jaar. We hebben nu nog meer tools in handen voor de komende jaren." Voor kinderen die in de toekomst bijvoorbeeld tijdelijk niet naar school kunnen komen, is het wel mogelijk om les te blijven volgen, aldus Niels Venken. "We hebben enorm veel bijgeleerd over digitaal werken."

'Je ziet niet hoe de ogen staan'
De lessen zijn korter, maar praten tegen een scherm – bij sommige leerlingen 'werkt de webcam niet' – kost enorm veel energie, aldus Jozir Vrolijk. "Normaal kun je tussendoor even afschakelen, maar nu gaat het achter elkaar door." Als de camera's uitstaan, missen de docenten ook veel signalen. "Je ziet niet hoe de ogen staan, het gedrag, de relatie met thuis", vertelt David. "We hebben wel mentorgesprekken, maar het duurt lang voordat kinderen toegeven dat het niet zo goed met ze gaat." En sommige zaken veranderen niet, ondanks de computer. Dunja: "Iemand die in de les snel is afgeleid, is dat ook digitaal."

Leerachterstand?

In de media valt vaak het woord 'leerachterstand'. De burgemeester is benieuwd of dit herkenbaar is. John Hausmans: "Men zegt ook dat de scholen dicht zijn geweest, maar het onderwijs ging gewoon door. Uit onderzoek blijkt dat de leerlingen van ouders met een hogere opleiding juist een voorsprong hebben. De kinderen waar de thuissituatie minder stabiel is, lopen inderdaad wel een leerachterstand op, maar dat is niet alleen op te lossen met een zak geld."

Maatwerk

School heeft hier uiteraard een taak in, aldus de docenten. Door maatwerk te bieden, zodat ze uiteindelijk als gelukkige mensen met een diploma de school verlaten. John: "Ja, ze zijn door corona gedupeerd, maar het helpt niet als we met z'n allen in een kramp schieten. Ik ben blij dat het Nationaal Herstelprogramma nu Nationaal Onderwijsprogramma heet. Kinderen volgen 18 jaar lang onderwijs. Dan maakt een half jaar corona geen enorm verschil."

Met aandacht omarmen

Angelo ziet ook geen achterstanden. "Ik krijg die vraag wel van leerlingen. Dan laat ik ze zien dat we op hetzelfde niveau zitten als voorgaande jaren. Sterker nog: zij hebben meer geleerd de laatste maanden. Zelfstandig werken, plannen, digitaal werken, zelf oplossingen zoeken. De onderwijsstof is op niveau. We moeten ze straks, als ze weer allemaal op school zijn, met extra aandacht omarmen. Het is funest om te zeggen dat het niet goed gaat. Hoge verwachtingen leveren het meeste rendement op."