Gemeente Meerssen | Alles over het Sociaal Team: wat is het en hoe kan ik er terecht?

Nieuwsbericht Alles over het Sociaal Team: wat is het en hoe kan ik er terecht?

Gepubliceerd op: 24 november 2021 10:00

Sociaal Team
Een scootmobiel, traplift of hulp bij het huishouden. Zomaar enkele onderwerpen die binnenkomen bij het Sociaal Team. In deze serie vertellen we u graag wat dit team precies doet, hoe ze te werk gaan en geven we tips hoe u in sommige gevallen zelf de oplossing in handen heeft.

Het Sociaal Team

Meerssen heeft, net zoals elke gemeente in Nederland, een Sociaal Team. Dit bestaat uit zo'n 20 mensen die zich op verschillende manieren inzetten voor de ondersteuning, zorg en het welzijn van alle inwoners van de gemeente Meerssen.

Contact met het Sociaal Team

Heeft u een vraag aan het Sociaal Team? Bel dan op werkdagen tussen 8.30 en 12.00 uur het algemeen nummer van de gemeente en kies in het menu voor optie 2. U krijgt dan een medewerkers aan de telefoon die bekijkt hoe uw vraag het beste beantwoord kan worden. De ene keer is de oplossing zo gevonden, de andere keer zijn er wat meer vragen nodig om tot een antwoord te komen.

Belt u na 12.00 uur? Dan zijn de consulenten van het Sociaal Team meestal op huisbezoek. U krijgt daarom iemand van het Klant Contact Centrum aan de lijn. Die schrijft uw vraag op en geeft dit door aan het Sociaal Team. De eerstvolgende consulent die tijd en ruimte heeft, neemt dan contact met u op. Dit kan niet altijd op dezelfde dag waarop u belt. Dan wordt u een of twee dagen erna teruggebeld.

E-mailen kan ook. Het algemeen mailadres is sociaalteam@meerssen.nl. Ook hierbij geldt dat u zo snel mogelijk antwoord krijgt.

Een afspraak

Soms kan uw vraag niet direct beantwoord worden aan de telefoon. Dan krijgt u een meldingsformulier opgestuurd. Dit kunt u zelf thuis invullen en terugsturen. Een keer per week bespreekt het Sociaal Team alle nieuwe meldingsformulieren en worden ze verdeeld tussen de consulenten. Een consulent maakt vervolgens een afspraak met u voor een gesprek. Dat kan telefonisch, via beeldbellen of bij u thuis. Tijdens dit gesprek bekijken we uw vraag. Hoe is uw situatie? Waar loopt u precies tegenaan? En wat heeft u zelf al gedaan? We kijken tijdens de afspraak ook naar de mogelijkheden in de omgeving. Er wordt namelijk veel georganiseerd in de gemeente Meerssen. En soms kan een buurvrouw, bekende of familielid u helpen.

Onderzoek, plan en aanvraag

Het kan zijn dat een voorziening nodig is, zoals een scootmobiel. Welke voorzieningen er allemaal zijn, leest u in een volgend artikel van deze serie. Om te bepalen welke voorziening het beste bij u past, is een onderzoek nodig. Dit wordt door de consulent gedaan in een gesprek. Soms is meer onderzoek nodig door een deskundige, een ergotherapeut, onafhankelijke arts of bouwkundig expert. Uit dit onderzoek volgt een ondersteuningsplan. U krijgt dit ondersteuningsplan thuisgestuurd en – als het nodig is – een aanvraagformulier voor de voorziening. Dit vult u in en ondertekent u. Dan pas gaat uw aanvraag in. Hierop volgt een zogenaamde beschikking. Dat is een besluit dat u de voorziening krijgt.

In natura of een pgb

U heeft vooraf aan de beschikking kunnen kiezen of u de voorziening in natura krijgt of via een pgb (persoonsgebonden budget). In natura betekent dat u de voorziening geleverd krijgt, zoals een traplift. Een pgb is een geldbedrag. U regelt de voorziening dan zelf en laat de traplift zelf installeren. Achteraf dient u de factuur in. Let op: de bedragen voor voorzieningen zijn vastgesteld.